Den æstetiske fordobling
Som et analyse redskab af egen
præstation og rolle i et skuespil lavet ud fra en case, kan man anvende den æstetiske fordobling til at blive mere bevidst om sin egen rolle i håndteringen af konflikter.
Et begreb lanceret af Janek Szatkowski i midten af 80’erne.
Modellen kan kort forklares sådan her:
A (en selv) udtrykker
sig og kommunikerer gennem formsprogligt udtryk A* (ens rolle)
B (den selv) udtrykker
sig og kommunikerer gennem formsprogligt udtryk B* (dens rolle)
A og B producere
et skuespil som indeholder A* og B*
A og B kommunikerer
både direkte og igennem A* og B*
Formudtrykkene A*
og B* påvirker og komplimentere gensidigt hinanden.
I skabelsen af et teaterstykke, skaber personen
A et personligt æstetisk udtryk, rollefiguren A*, og personen B skaber
rollefiguren B*. De er begge bevidste om sig selv, hinanden og figurerne på en
gang. De er hinandens publikum. Herigennem får de i processen mulighed for at
handle i forhold til, spejle sig i og reflektere over de reaktioneer, de hver
for sig oplever på deres rollefigurer – både i fiktionen, hvor figurerne
interagerer (A* <--> B*) og i
virkeligheden, hvor skuespillerne samarbejder i skuespillet.
- Dobbeltheden opstår, i og med at de enkelte
deltagere løbende i processen supplere og komplementere hinandens formudtryk,
hvorved nye former og ny indsigt udvikles. Det særlige er ar deltageren på en gang
er til stede i processen som sig selv og som rollefigur med bevidsthed om både
sig selv, de andre og fiktionen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar