mandag den 26. maj 2014

De 12 bremseklodser for kommunikation

De fem første punkter er udtryk for ikke accept:


1. Give ordre, befaler, retleder
2. Advarer, truer.
3. Irettesætter, moraliserer, prædiker
4. Give råd, komme med løsningsforslag.
5. Belærer, docerer, giver logiske argumenter.


De tre næste punkter kommunikerer en dom, vurdering eller ydmygelse:
6. Bedømmer. kritiserer, er uenig, bebrejder.
7. Hæfter stereotype etiketter på modparten
8. Fortolke, analyserer, stille diagnoser.


De næste to punkter er eksempler på bortforklaring af problemet:
9. Roser, giver medhold, vurderer positivt.
10. Opmuntrer, sympatiserer, trøster.


Punkt 11 er et eksempel på forsøg på at løse problemet for andre i stedet for at hjælpe:
11. Udspørger, udfritter, krydsforhører.


Punkt 12 er et eksempel på at bringe tankerne på andre baner:
12. Smutter udenom, afleder opmærksomheden, er sarkastisk eller spøgefuld.


Ting, der fremmer kommunikationen


1. Passiv lytning (tavshed): ikke en tovejs- kommunikation, kan opfattes som ikke indlevelse og ingen varme.


2. “Bekræftere”: Viser at man lytter og følger med og er opmærksom. giver ikke noget bevis for at man virkelig forstår.


3. Døråbning, opfordringer til at tale: Viser at man har tid og lyst til at lytte og hjælpe. men viser ikke accept, forståelse eller varme. åbner døren men holder den ikke åben.


4. Aktiv lytning (med feedback): Giver indtryk af respekt, accept og forståelse for følelser. hjælper modparten til at acceptere sine følelser. Hjælper til at finde frem til det grundlæggende, egentlige problem. Det sætter problemløsninger i gang.

Læs mere i "Trivsel i klasseværelset" af Thomas Gordon.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar