Den mest effektive læring i sociale processer sker gennem motivation. Alligevel falder forældre og pædagogiske fagpersoner igen og igen i skæld ud og irettesættelsesfælden. Hvorfor? Fordi vi mangler alternativer og derfor reagerer ud fra egen frustration og afmagtsfølelse.
Vi kan bruge rekonstruktionslege til at undersøge konflikter mellem mennesker. Sekvenser af konfliktepisoder genspilles, roller byttes og parterne reflekterer sammen. På den måde mærker parterne, hvordan deres egen ageren kan virke på andre og undersøger alternative handlemuligheder. Nye ideer afprøves, nye erfaringer dannes og nye handlemuligheder implementeres. En effektiv rekonstruktionsrolleleg kan gøres på ned til få minutter og vil typisk resultere i markant øget inklusion.
Metoden præsenterer en effektiv og unik måde hvorpå der kan opnås mere reflekterende, socialt kompetente, fleksible og harmoniske børn. Samtidig fremmer den trivsel, samarbejde og læringsmiljøer for både børn og voksne, og kan ligeledes reducere behovet for støtteindsats til børn med særlige behov.
Formålet med at kunne anvende rekonstruktionsleg som redskab er:
- At blive bedre til at udvikle børns/brugeres/egen evne til konflikthåndtering
- At støtte børn/brugere til en øget forståelse af andres perspektiv
Du kan læse mere om kurser i rekonstruktionsleg her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar