Der findes mange cases på nettet til brug i rollespil ifm. konflikthåndtering. De fleste er og ikke målrettet pædagogstuderende.
På dcum findes flere gode cases. Via linket kan du finde 5 gode cases, der alle har mægling som overskrift. Nedenstående er et eksempel på sådan en case.
Et andet eksempel på en case i målgruppen 5-7 år:
Jonas:
Jonas er 5 år og
går i børnehaveklasse. Han er en sårbar dreng som tit lader sig påvirke af de
andre klassekammeraters kommentarer og reagere med enden at gemme sig, græde og
råbe eller med at løbe ud af klassen.
Pædagogstuderende:
Den pædagogstuderende er ude i sin første praktik og har ingen praktisk erfaring i forvejen.Case:
Jonas har gemt
sig bag et gardin i en vindueskarm i klasselokalet og vil ikke sætte sig ned på
sin plads.Han føler sig drillet af en af de andre drenge og har ikke lyst til at være i nærheden af ham, da han tit føler sig drillet af den anden dreng. Den pædagogstuderende føler sig usikker på hvad han/hun kan gøre og prøver at overtale ham til at sætte sig ned på
sin plads igen. Jonas er indelukket og vil ikke.
Hvad gør i?
Case relateret til specialområdet:
Vi befinder os på et dagcenter for voksne med psykisk
udviklinghæmning.
Ulla er 68 år og har generel psykisk udviklingshæmning. Ulla er generelt meget opfarende og bliver hurtigt vred og føler sig uretfærdigt behandlet, hvis tingene ikke går, som hun gerne vil have det.
Ulla er 68 år og har generel psykisk udviklingshæmning. Ulla er generelt meget opfarende og bliver hurtigt vred og føler sig uretfærdigt behandlet, hvis tingene ikke går, som hun gerne vil have det.
Denne dag er Ulla kommet i konflikt med personalet, fordi
hun ikke må få de juleøl, der står i køleskabet.
Ulla:
Ulla føler sig uretfærdigt behandlet, fordi hun mener, det
er hendes juleøl, som hun har købt i Kvickly for et par uger siden. Ulla føler,
at afvisningen er uretfærdig, og at hun altid blive afvist, og bliver derfor
meget frustreret. Hun ved ikke, hvordan hun skal forklare personalet, at det er
hendes øl, og begynder derfor at råbe. Da det ikke har nogen effekt bider hun i
sin arm.
Pædagogen:
Pædagogen ved at det ikke er Ullas juleøl i køleskabet. Dette
er de resterende juleøl som var tilbage efter dagcentrets fælles julefrokost i
forrige uge. Pædagogen bliver irriteret over at Ulla lyver og igen bare vil ”have
og have”. Pædagogen tænker, at Ulla er grådig og ikke har en forståelse for,
hvad der er dit, og hvad der er mit.
Hvad gør i?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar