Som pædagogstuderende kan vi gøre det
nemmere for os selv at håndtere konflikter, ved at blive opmærksomme på,
hvordan hjernen reagerer i konfliktsituationer.
I truende
situationer reagerer vi med reptilhjernen.
Hjernen er opbygget af indbyrdes forbundne
nerveceller, der indgår i et utal af kredsløb. Den kan meget forenklet
beskrives som bestående af tre dele, hvor den ene er overordnet den anden osv.
Hver del eller niveau varetager specifikke funktioner
Det øverste niveau (neocortex): Neocortex
udgør det øverste niveau og interagerer med den ydre verden og betegnes typisk
som det komplekse emotionelle og tænkende system.
Mellemniveau (mellemhjernen og det
limbiske system): Mellemniveauet udgøres af mellemhjernen og det limbiske
system. Mellemhjernen består af Thalamus og Hypothalamus. Hypothalamus er en
hormonelle forbindelse til de basale områder i hjernen, der er ansvarlig for
blandt andet vores følelser. Hypothalamus’ opgave er at reagere hormonalt på
vores oplevelse. Hypothalamus har mange funktioner: Styring af temperatur,
hormoner, stofskifte, tørst, sult, seksuel adfærd, frygt, vrede mfl. Thalamus
tjener som fordeler af sanseimpulser til hjernebarkens forskellige områder.
Det limbiske system består hovedsageligt
af amygdala og hippocampus og varetager balancen mellem den ydre og den indre
verden ved at tolke og modulere impulser fra hjernestammen. Mellemhjernen og
det limbiske system er funktionelt knyttet til følelser, hukommelse og instinktiv
adfærd og betegnes ofte som den emotionelle hjerne.
Det laveste niveau (hjernestammen):
Hjernestammen udgør det laveste niveau og regulerer fysiologiske
ligevægtstilstande og har derudover en arousalregulerende funktion.
Ved en konfliktsituation som omhandler
kriseadfærd, kan man sige at det præfrontale område, altså det øverste niveau,
samt det limbiske system kobler sig mere og mere fra det laveste niveau, altså
hjernestammen. Barnet/brugeren begynder at tilsidesætte rationel tænkning, og
det betyder, at barnet/brugeren kommer til at handle ud fra umiddelbare
impulser og kan udvise uhæmmede vredesreaktioner, fordi det reagerer ud fra
nogle helt basale selvbeskyttelsesstrategier i det autonome nevesystem.
Barnet/brugeren bliver mindre og mindre kognitivt tilgængelig.
At vi er opmærksomme på, hvordan vi som
mennesker reagerer i konfliktsituationer, kan måske gøre det nemmere at
håndtere konflikterne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar