mandag den 26. maj 2014

Konflikttyper

Konflikter udspringer og udspiller sig altid i en mere eller mindre kompleks kontekst, hvor vi ser symptomer på konflikt. 

Det kan være:

·                 Kommunikation der mister rette fokus 
·                 Enkeltpersoner der kører op mod hinanden
·                 Modløshed
·                 Manglende lyst til, at deltage i teammøder
·                 Uformel ledelse, når lederen bliver usynlig

Ofte kan man identificere flere konflikttyper i en konflikt. De forskellige konflikttyper kalder på forskellige håndteringsmetoder.

De 4 forskellige konflikttyper hedder:


·         Metodekonflikter: Visioner, mål, midler, strukturer, procedure
Håndteringsmetode: Fælles dialog, udarbejde nye og andre måder, enighed

·         Personlige konflikter: Identitet, selvværd, tillid, loyalitet, afvisning, negativ positionering.
Håndteringsmetode: Dialog/interesse for modparten, lydhør og respekt

·         Værdikonflikter: Personlige, kulturelle, religiøse, menneskesyn
Håndteringsmetode: Åben kommunikation, forventninger/ønske/håb, lytte og spørge

·         Ressourcekonflikter: Penge, mængde, tid, plads, personale
Håndteringsmetode: Forhandling køb/salg, kompromis, konsensus (ingen er aktivt imod, hvordan man forholder sig i en given sag).



·  
L  Læs mere om de fire konflikttyper i "Lad samtalen blomstre" af Flemming Jacobsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar